04jan, 24 2024-01-04Blog

Az elektromos járművek (EV-k) globális piaca fellendülőben van, mivel egyre több fogyasztó választja a tisztább, olcsóbb és intelligensebb közlekedést. A BloombergNEF szerint az EV-értékesítések a 2020-as 3,1 millióról 2025-re várhatóan 14 millióra nőnek, és 2040-re az új személygépkocsi-eladások 58%-át teszik ki. Emellett világszerte több kormány is olyan politikákat vezet be, amelyek felgyorsítják az EV-kre való átállást, például az EU és néhány amerikai állam 2035-re tervezi betiltani az új benzinüzemű autók értékesítését.

Ezek a tendenciák egzisztenciális fenyegetést jelentenek a hagyományos benzinkúti üzleti modellre, amely a belső égésű motoros (ICE) járművek üzemanyagául szolgáló benzin és gázolaj értékesítésén alapul. Egy másik friss BloombergNEF tanulmány szerint az szénhidrogén eladások 2040-re a mostani kb felére esnek vissza.

Az AlixPartners tanulmánya szerint a benzinkutak száma Európában 2035-re 25%-kal csökkenhet, mivel az elektromos autók 60%-kal csökkentik a benzin iránti keresletet.

A benzinkútüzemeltetők azonban nincsenek elkárhozva. A meglévő telephelyeiket, infrastruktúrájukat és ügyfélkörüket felhasználhatják arra, hogy EV-töltési szolgáltatásokat kínáljanak, és részesedést szerezzenek a növekvő EV-piacból. Az EV-töltők telepítésével és üzemeltetésével a benzinkutak új bevételi forrásokat teremthetnek, növelhetik az ügyfelek hűségét, és javíthatják környezetbarát vállalatról kialakított márkaképüket.

A benzinkútüzemeltetők számára az egyik legfontosabb kihívás az, hogy olyan gyors és kényelmes töltési megoldásokat kínáljanak, amelyek felveszik a versenyt a belső égésű járművek sebességével és hatótávolságával. Ehhez nagy teljesítményű egyenáramú (DC) töltőkre van szükség, amelyek legalább 200 kW teljesítményt képesek leadni, és kevesebb mint 15 perc alatt 10%-ról 80%-ra tölteni az EV akkumulátorát. Az egyenáramú töltők telepítése és üzemeltetése azonban drága és bonyolult, mivel nagyfeszültségű csatlakozókat, hűtőrendszereket és kifinomult szoftvereket igényelnek.

E kihívás leküzdése érdekében a benzinkút-üzemeltetők együttműködhetnek az evDirecttel, amely a benzinkutak egyenáramú töltési megoldásaira specializálódott. Az evDirect kétféle gyorstöltési megoldást kínál: evDirect Station és evDirect ESS.

evDirect Station

Az evDirect Station egy moduláris és skálázható megoldás, amely bármilyen töltőállomáson telepíthető, és akár 16 töltőpontot is támogat. A rendszer egy, a hálózathoz csatlakoztatott központi tápegységből és számos, az EV-khez csatlakoztatott töltőegységből áll. A tápegység akár 2,8 MW teljesítményt is képes leadni, és az evDirect felhőplatformján keresztül távolról felügyelhető és vezérelhető. A töltőegységek kompaktak és rugalmasak, a meglévő benzinút oszlopok helyére, vagy új helyszínekre is telepíthetők. Akár 350 kW teljesítményt is képesek leadni, és az univerzális CCS2-csatlakozót használva bármilyen EV-modellt képesek tölteni. A töltők felhasználóbarát felülettel is rendelkeznek, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára a töltés elindítását és leállítását, valamint a fizetést bankkártyával vagy mobilalkalmazással.

evDirect ESS

Az evDirect ESS egy nagyteljesítményű, energiatárolóval ellátott töltési megoldás benzinkútüzemeltetők számára. Egy “teljesítménykockából”, egy “akkumulátorkockából” és négy töltőcsatlakozóból áll. A teljesítménykocka 200 kWh lítiumvas-foszfát (LFP) akkumulátort tartalmaz, és akár 540 kW teljesítmény leadására is képes. Az akkumulátorkocka tárolja a napelemek energiáját, és így stabilizálja az áramellátást. A rendszer az univerzális CCS2 csatlakozókat használva bármelyik EV-modellt képes tölteni, egyenként akár 240 kW teljesítményt biztosítva. Az evDirect ESS megoldás bárhol telepíthető, ami legalább 64 kW-os hálózati csatlakozással rendelkezik.

A rendszer nem igényel külön telepítési engedélyt, mivel az akkumulátor és a napelem nem kapcsolódik az elektromos hálózathoz. A projekt a megrendeléstől számítva kevesebb mint négy hónap alatt üzembe helyezhető. A tápegységszekrény, az akkumulátorszekrény és az elosztók zökkenőmentesen működnek együtt, hogy kiegyensúlyozzák az áramellátást és -igényt a hálózat, az akkumulátorok, az EV-töltés és a napenergia között. A beruházás megtérülése a helyszíntől függően négy és hét év között várható. (Ez nem minősül pénzügyi tanácsadásnak vagy ajánlatnak!) Nagyon alacsony kamatlábbal (1,5%) magyar államilag támogatott hitelek is elérhetőek, amely megszerzésében segítünk ügyfeleknek.

A gyors átállás előnyei

Az evDirect gyorstöltési megoldásainak használatával a pályaudvarok üzemeltetői kiváló töltési élményt nyújthatnak ügyfeleiknek, és a következők előnyeit élvezhetik

Növekvő bevételek: A töltőállomás-üzemeltetők felárat számíthatnak fel a gyorstöltésért, és további bevételt generálhatnak más termékek és szolgáltatások – például snackek, italok vagy autómosás – értékesítésével, amíg az ügyfelek az EV töltésére várnak.

Nagyobb hűség: A benzinkútüzemeltetők megtarthatják az EV-kre váltó meglévő ügyfeleiket, és új ügyfeleket vonzhatnak, akik gyors és kényelmes töltési lehetőséget keresnek. Hűségprogramokat és kedvezményeket is kínálhatnak, hogy ösztönözzék az ismételt látogatásokat és az ajánlásokat.

Jobb imázs: A töltőállomások üzemeltetői javíthatják márkaimázsukat és hírnevüket azáltal, hogy bizonyítják a fenntarthatóság és az innováció iránti elkötelezettségüket. Emellett megkülönböztethetik magukat a versenytársaiktól, és versenyelőnyre tehetnek szert az EV-piacon.

A fentiek alapján a töltőállomások üzemeltetői túlélhetnek és gyarapodhatnak az elektromos járművek korában is, ha gyors és kényelmes töltési megoldásokat kínálnak ügyfeleiknek. Az evDirect-tel való partnerség révén hozzáférhetnek a legmodernebb egyenáramú töltési technológiához, amely bármely helyszínen könnyen telepíthető és üzemeltethető. Ennek eredményeként a villamosításra való átállást a növekedés és a siker lehetőségévé alakíthatják.

Szerző

Hartung Ariel

A 101 ev Grid Kft. társalapítója és ügyvezetője.

Fiókom
Térkép
Közelben
Töltéseim